Selecteer een pagina

Het docententeam

Lisa Borstlap

Initiator en directrice,  docent, mentor, coach, leertherapeut en huiswerkdocent

Tonny Mastenbroek

Docent, mentor, coach

Ingeborg van Dijk

Docent, mentor, leertherapeut en huiswerkdocent

José te Hennepe

Docent, mentor, huiswerkdocent

Marleen van Eeten

Docent, huiswerkdocent

Johanna Hemstra

Docent, mentor

Trudy Ypma

Docent, coach, leertherapeut, huiswerkdocent en mentor

Marieke Wielinga

Mentor

Ria van Alebeek

Docent,  mentor, huiswerkdocent

Monique Blom

Secretariaat

Lisa Borstlap – directrice en initiator

DE MENS HERSCHEPT ZICHZELF ZO LANG HIJ LEEFT

De  gemotiveerde docenten, mentoren en huiswerkdocenten, die aan de opleiding werken, vormen een goed team om de integriteit van een vakopleiding te waarborgen. De opleiding bestaat inmiddels 35 jaar.

Zie meer informatie over Lisa:       Lisa Borstlap-directrice

Tonny Mastenbroek

Mijn naam is Tonny Mastenbroek, ik ben getrouwd en moeder van twee geweldige dochters.
Kinderen zijn een rode draad in mijn leven en op verschillende manieren ben ik steeds met kinderen bezig geweest. Toen ik zelf moeder werd merkte ik dat het creatief uiten voor kinderen erg belangrijk is. Kinderen vertellen veel op papier. Op de opleiding Genezend Tekenen ging er een wereld voor me open en vooral het kinderjaar heeft mij erg veel inzichten gegeven. Te ontdekken dat ik zelf beelddenker ben en dyslectisch, was een enorme eye opener. Doordat de opleiding bijzonder praktische werkvormen heeft, kan je op een eenvoudige maar doeltreffende manier kinderen en volwassenen bereiken.
Tekenen is een geweldige manier om contact te maken en te verdiepen.

Naast de opleiding Genezend Tekenen heb ik de opleiding kleurentherapie gedaan door Pamela Blake-Wilson (White Lodge). Vanaf 2005 geef ik les aan docenten basis onderwijs via het Son, de opleiding specialist creatieve communicatie. Sinds 2007 docent in de Opleiding Genezend Tekenen.
In mijn praktijk aan huis werk ik met volwassenen, hoogbegaafde- en hooggevoelige kinderen, beeldenkers en dyslectische kinderen.. Heb daarvoor een praktijk aan huis.
Ook teken ik met mensen in een hospitium.

Ingeborg van Dijk

Specialisaties

Op de opleiding Genezend Tekenen geef ik veel verschillende lessen in alle studiejaren. Ik gebruik regelmatig muziek en zingen als aanvulling op het tekenen. In de basisjaren heb ik me gespecialiseerd in o.a. Kleur en Geometrie, Adolescentiefase en de Volwassene. In het docentenjaar heb ik veel aandacht voor didaktiek, teken- en schildertechnieken, beroepsethiek en het inzetten en lezen van de tekeningen. In de coach- en therapiejaren geef ik oa. les over de sessiestructuur , de Psychosynthese , NLP, Grenzen en Sprookjes. Ik ben tevens leertherapeut en huiswerkbegeleider, waarbij ik praktische en concrete feedback geef.

Persoonsbeschrijving

Ik heb lange tijd in het basisonderwijs gewerkt en  ben in 2000 afgestudeerd aan de Opleiding Genzend Tekenen, vanaf 2006 ben ik er werkzaam als docent. Ik ben zo enthousiast over mijn vak als Holistisch tekendocent, Coach Beeldend en Tekentherapeut dat ik het als docent graag wil delen met mensen die het zelf ook weer gaan doorgeven. Ik voel me aan de basis staan van een grote stroom. En er is heel veel rijkdom in de opleiding om te delen!
Verder heb ik een eigen praktijk, waar ik kunstzinnige lessen en coach- en therapiesessis geef. Ik organiseer creatieve trainingen o.a. op het gebied van sociale interactie (Stad van Axen) , Subpersonen, Sprookjes en Natuurcoaching, waarbij tekenen en schilderen altijd als middel ingezet wordt.
Het verwondert mij altijd weer om te zien dat de tekening  zoveel meer over ons vertelt, dan alleen wat we ons bewust zijn en dat het stellen van goede vragen over de tekening zoveel inzicht geeft.

Marleen van Eeten

Ik ben Marleen van Eeten. Passie voor muziek, tekenen en schilderen ( en met name het helpen ontdekken wat beeldtaal vertelt over iemand) , interesse in mensen en hun verhaal, persoonlijke ontwikkeling, lifestyle in relatie tot gezondheid en welbevinden, zijn belangrijke interessegebieden van mij.

Ik ben aan het conservatorium opgeleid tot docente cello, gaf jarenlang cellolessen en musiceerde bij voorkeur in kamermuziekverband. Daarnaast volg ik lessen klassiek zang, tot op de dag van heden en ben ik lid van het Oost Nederlands Kamerkoor.  Wat mij in de Opleiding Genezend Tekenen zo trok is dat ik mijn kunstzinnige kanten kan inzetten en kan combineren met het therapeutische aspect van het beeldend werken. Ik werd er opgeleid tot holistisch tekendocente en therapeute. Fascinerend, elke keer weer, om te ontdekken wat de beeldtaal ons vertelt en dat we met waardevolle inzichten aan het werk kunnen! Binnen de opleiding ben ik als docente en huiswerkdocente werkzaam en met een aantal collega’s verzorg ik tevens het Kunstzinnig Jaar.

José te Hennepe

Mijn naam is Jose te Hennepe, geboren 1964, moeder van 3 kinderen rond de 20 jaar. Na een veelzijdig creatieve jeugd, VWO en Schoevers directie-secretaresse te hebben gevolgd, heb ik later alsnog mijn interesse voor de combinatie van expressieve uiting en persoonlijke beeldvertaling kunnen ophalen in de opleiding Genezend Tekenen, voltooid in 2000. 
Vanaf deze tijd heb ik ook veel gereisd met belangstelling voor verschillende culturen en hun specifieke kunstuitingen, resulterend in allerlei zelf ontworpen workshops en cursussen op o.a. het gebied van wereldkunst. 
Naast eigen groepen aan huis ben ik ook werkzaam bij de Volksuniversiteit en sinds 2002 in de opleiding Genezend Tekenen als huiswerkdocent, docent en leertherapeut. Daarbij heb ik een voorliefde voor lichaamswerk, wat naast het tekenwerk een prachtig werkgebied is en daarbij zeer inzichtelijk werkt. Intussen ben ik mijn ervaring en affiniteit met teambuilding en coaching als zodanig gaan vormgeven. Het beeldend werken in combinatie hiermee is en blijft in alle vormen fascinerend!

Johanna Hemstra

Mijn naam is Johanna Hemstra (1960). Ik werk als coach/therapeut in mijn praktijk Het Tekenatelier in Groningen en begeleid kinderen, jongeren en (jong)volwassenen.  Daarnaast werk ik individueel met middelbare scholieren in het Praktijkonderwijs. Ook werk ik beeldend met dementerenden  in het Odensehuis in Groningen en geef ik  schildercursussen aan ouderen in een zorgcentrum en aan volwassenen met een licht verstandelijke beperking.

Het maakt me gelukkig om mijn kennis en ervaring met studenten van De Kolam te delen en elkaar te inspireren bij deze fantastische vak!

Trudy Ypma Turkenburg

Ik ben Trudy Ypma Turkenburg geboren in 1956. Na de middelbare school en diverse opleidingen was ik werkzaam als gymnastiekdocent en jazzdanslerares. Ruim 30 jaar heb ik lesgegeven in alle soorten van dans- en bewegingstechnieken. Daarnaast ben ik geschoold tot adviseur microcomputers. Tevens ben ik werkzaam geweest als productmanager. – Ik miste verdieping op het creatieve en spirituele vlak en besloot opleidingen te volgen gericht op meditatie en persoonlijke ontwikkeling, zoals Chi Neng Qi Gong, Body-Chi en NLP. –   In 2005 ben ik bij Lisa Borstlap afgestudeerd als tekentherapeute, met als specialisatie: kinder-tekentherapeute en tekenen met en voor kinderen en sinds 2006 aan de Kolam verbonden als docent, coach, leertherapeut, mentor en huiswerkdocent.
Ik heb een eigen praktijk aan huis, doe zowel groeps- als individueel-coachingswerk voor bedrijven en buurthuizen, en geef diverse cursussen gericht op kunstzinnige vorming en persoonlijke ontwikkeling.

Mijn passies zijn dansen, leren en creatief bezig zijn. Om vervolgens mijn kennis door te geven, aan volwassenen en kinderen, om die verder te helpen en te begeleiden in hun persoonlijke ontwikkeling.

Ria van Alebeek

Specialisaties

Sinds 2016 ben ik huiswerkdocent en mentor in de kinderroute en docent aan de opleiding. Mijn specialisaties binnen de opleiding zijn tekenvaardigheid, lichaamswerk, symboliek, het docentschap en hoe het hoofd, hart, onze handen en spiritualiteit in te zetten in ons werk.

Persoonsbeschrijving

Als jong meisje was ik al nieuwsgierig naar de wereld om mij heen, maar ook naar mijn innerlijke wereld. Door hier over te tekenen probeerde ik vorm en kleur te geven aan wat ik zag. Dit is niet veranderd en het heeft richting aan mijn leven gegeven.
Ik heb niet gekozen voor de kunstacademie maar werd docent Biologie. Zo kon ik samen met mijn leerlingen de natuur in en om ons heen onderzoeken. Tekenen was hierbij een belangrijk middel om hen zelf op papier te laten verbeelden en ervaren hoe bijv. hun hart werkte en hoe het bloed door hun lichaam stroomde. Later, toen ik met jongeren werkte die vastliepen in het onderwijs, gebruikte ik tekenen voor zelfonderzoek. Verbeelden wat er in hen omging bleek dan makkelijker dan er direct woorden aan te geven. Tijdens de Opleiding Genezend Tekenen viel voor mij alles op z’n plek. Hier kwamen natuur, mens en beeld bij elkaar.
Tekenen zet ik nu in als beeldtaal voor de vragen en ervaringen die het leven je biedt; het geeft zelfinzicht, zelfvertrouwen, en bovendien kleur aan je leven!

Marieke Wielinga

Mijn naam is Marieke Wielinga (1959). Sinds 1983 ben ik werkzaam op een Montessori basisschool, eerst als groepsleidster en de laatste 10 jaar als creatief vakdocent en geef ik lessen aan 4 tot 12 jarigen. – Verder heb ik mij gespecialiseerd in yoga lessen voor kinderen en volwassenen.  Ik interesseer mij bijzonder voor kinderen die op sociaal emotioneel  vlak extra aandacht kunnen gebruiken.  –  Sinds 2009 ben ik tekentherapeut en mijn praktijk heet: “Tekenjewijs”.

Ik heb les gegeven in de opleiding, tegenwoordig ben ik mentor en houd intakegesprekken met aspirant studenten voor de opleiding.

Monique Blom

Sinds 2007 beheer ik het secretariaat van de opleiding.

Zo draag ik o.a. zorg voor de mail en telefoon, de inschrijvingen, het studenten volgsysteem, de modules (redigeren en zetten), diploma’s en certificaten, de voorraden, de lesroosters, de nieuwsbrief etc.

Ik werk daarbij nauw samen met Lisa en ben betrokken bij zo’n beetje alles wat achter de schermen geregeld moet worden.