HOLISTISCH COACH BEELDEND voor Kinderen en Volwassenen

Een Coach werkt met doelen en wensen, gesteld door de cliënt (volwassen of kind). Je begint in een actuele situatie en werkt toekomstgericht naar verbetering of oplossingen. Je leert samen met de client een doel te stellen en werkt met individuele cliënten of kleine groepen. De cliënt maakt een tekening van het gestelde doel. Je leert met deze tekening te counselen, lichaamswerk te doen en een ‘kracht-zwakte’ analyse te maken.

Hierdoor krijgt de cliënt inzichten die vertaald worden naar huiswerk. Je leert conflicten te analyseren en bruikbare metaforen te bedenken. Na deze opleiding kun je met humor, confrontatie, empathie en psychologische inzichten en strategieën aan de slag in eigen praktijk of in het bedrijfsleven.

20 lesdagen en 3 supervisiedagen, inclusief een theorie- en praktijk examen, afgesloten met een Diploma Coach Beeldend voor Kinderen en Volwassenen.

 

Steeds meer mensen en organisaties willen onder begeleiding van een vakbekwame coach het beste uit zichzelf en hun bedrijf halen. En inspelen op de snelle tijdsgeest. In dit studiejaar leer je mensen begeleiden via het beeld dat ze maken van zichzelf, hun werk, relaties en  hun persoonlijke doelen.  – Je leert de (onbewuste) informatie die zichtbaar wordt in de tekening of ander beeldend werk, vertalen naar concrete, praktische stappen. – Je krijgt inzicht in het menselijke falen en dromen en de noodzaak van een gezonde wilsontwikkeling.

 

In dit studiejaar krijgt je een gedege theoretische basis en structuur om coach sessies vanuit de beeldtaal te geven, waarbij je samen met de cliënt door middel  van beeldende expressie en lichaamswerk zijn doel helder krijgt. Vandaaruit stel je een persoonlijk coachtraject samen, waarbij de beeldende werkstukken het uitgangspunt zijn. Elke sessie geeft nieuwe inzichten, door deze te concretiseren werkt het effectief op weg naar het realiseren van het doel. De CB ruimt het ‘ruis en gruis’ op, wat het doel in de weg staat!

 

De onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere:

  • Sessiestructuur en verschillende sessievormen en verslaglegging oefenen (zie lesrooster)
  • Tekenopdrachten ontwerpen en kunnen lezen, die aansluiten op het doel van de cliënt
  • Beeldende expressie ervaringen aanbieden die de cliënt uitdagen om zijn wil te scholen
  • Tekentaal lezen vanuit kracht-zwakte analyse en andere modellen, zoals  K.I.E.S.T. (Kleur, Interactie, Energie, Symboliek, Tijd/ruimte)
  • De bewuste en onbewuste informatie die in iedere tekening zit, vertalen naar het doel.
  • Werken met diverse materialen en technieken: tekenen, schetsen, textuur, schilderen, boetseren, collages en energetisch werken.
  • Inzetten van systeemopstellingen, mind-mappen, heel-beelden, inductie-technieken- NLP loopsessies, kernkwadranten, rollenspel en voice -dialoque
  • Werken met symbolen, metaforen en subpersonen en die vertalen naar levensthema’s,
  • Het lichaam en de cel-herinnering aanspreken en betrekken in elke sessie, zodat het ‘inzicht’ beklijft.
  • Onderzoek naar doelgroepen en leeftijdsfasen met typische klachten
  • Teambuilding en gezins-coaching, groepsprocessen kunnen begeleiden
  • Confronteren en honoreren
  • Bewust maken van gedragspatronen en remmende overtuigingen
  • Inzicht in de persoonlijkheidsstructuur van de cliënt.
  • Problemen analyseren en oplossingen onderzoeken
  • Omgaan met kritiek en lastige vragen van de cliënt.
  • Goed doorvragen, associëren en dissociëren en vooral humor inzetten.
  • Het verband leggen tussen lichaam, emotie, gevoel, verstand, intuïtie en geest Structuur en tijd in je coachsessie bewaken. Sessiemap aanleggen
  • Beroepsethiek, praktijkvoering en PR
  • Het psychosynthese werkmodel met drie bewustzijnsgebieden hanteren en uitleggen waar beelden vandaan komen
  • Eigen strategie en stijl ontwikkelen
  • Je eigen proces (overdracht en tegenoverdracht) bewust worden
  • Ontwikkelen van houding, stem en spreekvaardigheid